Jak pohodlně přejít z JPEGu na RAW

Jak pohodlně přejít z JPEGu na RAW

Fotografové často na RAW formát pohlížejí jako na něco příliš seriózního a komplikovaného. A přitom zcela zbytečně. Upřímně řečeno – upravit RAW je totiž v praxi mnohem snažší, než v případě JPEGu. V tomto článku najdete praktické tipy týkající se práce s RAWy, jejich editací i archivací.

O fotografování do RAWu na internetu i v tištěných publikacích naleznete celé stohy článků, návodů a celých knih. Například i na na Fotorádci již vyšlo více článků: Focení do RAWu z pohledu běžného fotografa, a další. V tomto článku vás nebude nikdo přesvědčovat o výhodách RAWu. Zde už budeme o krok napřed a ukážeme si, jak snadno a rychle přejít z JPEGu na RAW.

Změna nastavení ve foťáku

První krok k RAWu je velmi snadný – stačí na fotoaparátu přepnout formát z JPEGu na RAW. Ne každý fotoaparát disponuje možností fotit do RAWu, nicméně všechny lepší kompakty, systémové kompakty i zrcadlovky tuto možnost mají. Většinou se to v MENU.

Možná tam kromě možnosti RAW naleznete i sRAW nebo mRAW a podobně. To také znamená formát RAW, ovšem s odlišným rozlišením (v MPix). Může se to hodit třeba tehdy, pokud nechcete fotit do plného rozlišení a přitom preferujete fotit do RAWu.

Také můžete vyzkoušet JPEG+RAW (pokud to váš fotoaparát nabízí). V takovém případě se bude na kartu ukládat každá fotky do obou formátů (bude tam vlastně 2x). To se hodí tehdy, když chcete třeba ještě v místě focení vytvářet slideshow nebo třeba odeslat mailem náhledy pořízených fotek. Jen pozor na to, že tato volba bude nejvíce náročná na datový objem (JPEG+RAW zabere na kartě znatelně víc místa, než samotný JPEG a o trochu víc místa, než pouhý RAW).

Změna způsobu fotografování

RAW nabízí nejen lepší obrazovou kvalitu záznamu, ale vyšší flexibilitu při focení. Jinak řečeno – máte mnohem větší „zadní vrátka“ pro případ, že se něco při focení nepovede (typicky expozice a vyvážení bílé). Třeba pokud fotíte reportáž a nemáte čas na nastavování, můžete s klidným svědomím nechat vyvážení bílé na Auto. A to proto, že přesné vyvážení bílé můžete dořešit až při úpravě RAWu (což v případě JPEGu nelze).

Tip: pokud byste zvolili výše uvedenou možnost JPEG+RAW, tak  je pak lepší vyvážení bílé řešit již při focení, protože jinak byste mohli mít všechny JPEGy špatně vyvážené (zvláště ve špatných světelných podmínkách se automatika často „utne“).

Při focení do RAWu také nemusíte řešit následující nastavení fotoaparátu: kontrast, sytost barev, ostrost, převod do ČB a všemožné umělecké efekty, které ovlivní pouze JPEGy. Kouzlo RAWu spočívá v tom, že jsou to surová data ze snímače, do kterých nezasahuje žádná dodatečná úprava ze strany fotoaparátu. Takže klidně můžete mít tyto volby zapnuté, ale ovlivní pouze JPEG.

Focení do RAWu s sebou přináší také takzvaná „zadní vrátka“. Mám na mysli to, že lehká přeexpozice nebo podexpozice se dá v případě RAWu snadno napravit. Samozřejmě není vhodné na to při focení hřešit, ale je dobré o tom vědět.

Změna úprav fotek

Fotografování do RAWu s sebou přináší jednu velkou změnu (k lepšímu). RAW totiž není sám o sobě hotová fotografie, jako spíš soubor dat, který je potřeba ještě digitálně „dovyvolat“. A tím z RAWu fotografii vytvořit. Je to tedy něco jako digitální negativ.

Pokud jste doposud fotili do JPEGu, tak jste fotografie mohli rovnou z fotoaparátu nakopírovat do archivu / tisknout / sdílet, atd. Prostě jste je nemuseli vůbec upravovat, pokud jste nechtěli (ovšem, kdo dnes neupravuje své fotky, že?). „Nevýhodou“ RAWu je, že je potřeba z něj fotografii vyvolat. Jenže ona to ale není zase taková nevýhoda, protože  můžete fotografii při tom „vyolání“ mnohem lépe upravit, než v případě obyčejného JPEGu. To vyvolání se provádí v k tomu určených editorech, jako např. Adobe Lightroom, Adobe Camera RAW (plugin do Photoshopu), Capture One, Zoner a podobně. Programů na úpravu RAWů je více a je na každém, který si vybere. Nejvíc populární je v současnosti Adobe Lightroom.

Občas kolují nepodložené fámy, že úpravy RAWů jsou velmi složité. Není to pravda. Pokud své fotografie tak jako tak upravujete, tak je pro vás budou úpravy RAWů stejně snadné (nebo dokonce snazší), jako v případě JPEGů. Takže se nemusíte bát, že byste najednou nad úpravami strávili mnohem více času.

Změna archivace fotek

S přechodem na RAW vzniká ještě jedna otázka – v jaké formě své fotky archivovat? Je lepší uchovávat RAWy nebo z nich vyexportované JPEGy? Nebo obojí?

RAW si můžete představit jako krabici, jejíž obsah nikdy nezměníte. Ovšem můžete ji kdykoliv zabalit do jiného vnějšího balicího papíru. V praxi tedy platí, že neupravujeme RAW jako takový, ale pouze jeho vnější obal, který je viditelný. Veškeré úpravy se proto zaznamenávají zvlášť  (nejčastěji do takzvaných XMP souborů). RAW soubory zůstávají ve svém původním stavu.

Takže – co a jak archivovat, když fotíte do RAWu? Ideálně RAWy spolu s případnými XMP soubory. V podstatě není nutné archivovat vyexportované JPEGy, jelikož je lze kdykoliv během pár minut a bez práce znovu vyexportovat. Nicméně pokud chcete fotky průběžně sdílet, tisknout nebo často prohlížet, je lepší archivovat i vyexportované JPEGy (TIFFy a podobně). Rozhodně tedy nemažte .xmp soubory, které se zapisují na disk k RAW souborům. Právě v nich jsou zapsány veškeré úpravy a pokud byste je smazali, o všechny úpravy byste přišli. Jedinou nevýhodou výše uvedeného systému jsou větší požadavky na kapacitu archivačního zařízení (např. na externí disk). Dalším řešením by bylo archivovat jen vyexportované JPEGy (TIFFy apod.). Nevýhodou tohoto řešení je, že už se ke svým původním fotkám nevrátíte – zůstane vám jen upravená verze. Výhodou jsou nižší nároky na datový objem disku.

Celkové shrnutí

Pokud zatím fotíte do JPEGu a o RAWu jen okrajově uvažujete, alespoň  jej vyzkoušejte. Dejte mu šanci. Nic za to nedáte a třeba zjistíte, že je to přesně to, co jste hledali. A že konečně vaše fotky po úpravě vypadají přesně tak, jaké jste je chtěli mít. Focení do RAWu není žádná magie nebo složitá věda. Pokud jste své JPEGy byli zvyklí upravovat, tak se pro vás téměř nic nemění. Jen budete místo JPEGů editovat RAWy, což bývá v praxi mnohem snazší a rychlejší. A výsledek bude určitě stát za to.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.