Používáme lineární přechod v Lightroomu

Používáme lineární přechod v Lightroomu

Lineární přechod (gradient filter) považuji za zcela zásadní nástroj v Lightroomu. V tomto článku se dozvíte, jaká kouzla lze s lineárním přechodem v Lightroomu dělat a jak jej v praxi správně používat. A hlavně – jak s pomocí lineárního filtru zlepšit své fotky.

Adobe Lightroom nám v současné době nabízí 2 typy přechodů:

  1. Lineární přechod – to je ten klasický, který třeba znáte i z Photoshopu (třeba pro ztmavení oblohy shora dolů).
  2. Kruhový přechod – má podobné možnosti, jako ten předchozí až na to, že má tvar kruhu, elipsy či oválu.

Oba výše uvedené přechody jsou v praxi velmi užitečné a každý se hodí na něco jiného. Pojďme se ale nyní zaměřit na lineární přechod a jeho použití v praxi.

Používáme lineární přechod

Lineární přechod lze v praxi moc pěkně použít tehdy, když chceme postupně ztmavit, zesvětlit nebo jinak lokálně ovlivnit část fotky. To může být například:

  • obloha (často vybledlá, světlá),
  • louky, pole, lány obilí, lesy,
  • vodní plochy – jezera, rybníky, moře,
  • architektura nebo jakákoliv jiná část fotky.

Výhodou lineárního přechodu je jeho pozvolně nastupující efekt. Díky tomu fotky s aplikovaným přechodem mohou stále vypadat přirozeně (žádné viditelné hrany konce a začátku efektu). Na jedné straně přechodu je efekt nulový, na druhé plný. Délkou přechodu (tu určíme tažením myši) pak určujeme jemnost předělu mezi 0% a 100% efektem.

prechody2

prechody1
Nahoře bez aplikovaného přechodu a dole s přechodem pro ztmavení oblohy.

Lightroom nám nabízí celou řadu možností nastavení takového lineárního přechodu. Nemusí to být jen nutně ztmavení příliš světlé oblohy. Pomocí přechodu můžeme totiž klidně lokálně upravit také například:

  • barvy (vyvážení bílé, sytost, kolorování, vybraná barva),
  • kontrast, zřetelnost, ostrost,
  • světla i stíny,
  • zřetelnost, moiré efekt a další.

A jak lineární přechod v praxi použít? Je to snadné – klikněte myší na ikonku lineárního přechodu (viz print obrazovky níže). Pak už stačí kliknout někam do fotky a tažením myší (se stisknutým levým tlačítkem myši) ten přechod do fotky „natáhnout“.  Není zásadně nutné na první pokus správně vybrat umístění a sklon. To můžeme doladit i později (velmi snadno).

prechody3

prechody5prechody4

Přechod nemusí být vždy horizontální, ale třeba i vertikální nebo libovolně šikmo. Také mu můžete přiřadit třeba i barevné tónování pomocí vyvážení bílé nebo dokonce přesně stanovené barvy (nastavuje se vpravo obdélníčkem s oběma úhlopříčkami).

Praktické ukázky

Nyní je ten správný čas na několik praktických ukázek, které vám mnoho objasní:

prechody6 prechody7

Vlevo: lineární přechod nad oblohou. Expozice: -0,25, Teplota +24, Kontrast +76, Světla -70, Zřetelnost +84. Vpravo: původní snímek.

prechody8 prechody9

Vlevo: 2 lineární přechody. Na obloze snížená expozice, + kontrast a zřetelnost. Druhý přechod pod horizontem se zvýšenou barevnou teplotou a zvýšenou hodnotou stínů. Vpravo: původní snímek.

prechody10 prechody11

Vlevo: 2 lineární přechody. Na obloze snížená světla na maximum. Navíc šikmý přechod oteplující popředí. Vpravo: původní snímek.

Úprava již nakresleného přechodu

Přechod, který do fotky nakreslíme, můžeme později kdykoliv upravit. Stačí najet myší na ikonu špendlíku, kterým je přechod reprezentován a na tento špendlík myší kliknout. Pak můžeme v pravém panelu libovolně změnit polohu jednotlivých posuvníků a tím vlastnost přechodu změnit. V praxi tak klidně můžete do fotky natáhnout zcela „prázdný“ přechod (tj. přechod bez jakýchkoliv nastavených posuvníků) a poté teprve posuvníky nastavit. Každému vyhovuje něco  jiného, nicméně doporučuji začít takto:

  1. zcela od oka nastavte pár posuvníků,
  2. natáhněte přechod,
  3. a pak posuvníky dle potřeby dolaďte.

Díky tomu už při „kreslení“ přechodu do fotky uvidíte, kde všude má přechod na fotku jaký efekt. Zcela zásadní ovšem je vždy myší kliknout na špendlík daného přechodu, abychom jej mohli editovat. Na to je potřeba vždy myslet. Pokud bychom žádný z nakreslených přechodů takto nevybrali, nastavovali bychom posuvníky jen tak, bez žádného efektu na žádný z přechodů. Vlastně tak, jako kdybychom posuvníky připravovali pro vložení dalšího přechodu do fotky.

Stejně tak, jako můžeme zpětně kdykoliv ovlivnit polohu posuvníků přechodů a tím ovlivnit jejich funkci, můžeme změnit i samotnou polohu a sklon přechodů. Opět stačí kliknout na daný přechod (resp. špendlík) a poté buď tažením myši přechod posunout, případně mu nastavit jiný sklon. Může se vám hodit klávesa SHIFT – tu když podržíte, tak bude sklon přechodu poskakovat po celých úhlech. To se hodí zejména tehdy, když chcete nakreslit zcela vodorovný přechod. Už rovnou při jeho „natahování“ do fotky stlačte a držte klávesu SHIFT.

Praktické tipy

Lineární přechod se nejčastěji používá na pozvolné ztmavení  (např. oblohy), zesvětlení (např. popředí), postupné barevné tónování a podobně. Jeho použití se meze nekladou a pokud jste s výsledkem spokojeni, můžete jej použít v podstatě jak chcete – nejsou tu jakákoliv omezení či zažitá pravidla, která by vás při práci s přechodem jakkoliv omezovala.

Při ztmavování oblohy to nepřehánějte a snažte se docílit takového výsledku, aby to na první pohled nevypadalo divně. Většinou je lepší použít pozvolnější přechod, než tvrdší. Řiďte se svým vlastním vizuálním citem, případně někomu fotku ukažte, ať získáte zpětnou vazbu.

Dvěma lineárními přechody se sníženou hodnotou zřetelnosti, ostrosti i kontrastu lze simulovat tilt shift efekt. Výsledek nebude jako z tilt-shift objektivu, ale zkusit to můžete 🙂

Pozor na to, že lineární přechod ve své základní podobě ovlivňuje vše stejně. Takže ztmavíte-li například oblohu s vyčnívajícím stromem, ztmaví se i strom. Tento problém znají zejména krajináři. Ale ono to platí například i pro portréty, pokud ztmavujete oblohu za vyfotografovanými lidmi. Vyřešit to můžete vykrytím přechodu štětcem, ale to si ukážeme až v příštím pokračování tohoto návodu.

Pozor na zapomenuté přechody – synchronizujete-li nastavení z předchozího snímku na další včetně zaškrtnutých přechodů (v dialogu co synchronizovat), může se vám nevědomky překopírovat i přechod z předchozího snímku.

Shrnutí

Přechody v Lightroomu i Camera RAWu jsou velmi mocným nástrojem, zejména pro kreativně nadané fotografy, kteří se nebojí své fotky víc upravovat. V každém případě ale vřele doporučuji používat přechody s citem a logicky. Tj. tak, aby výsledek vypadal přirozeně, normálně a aniž by cizí člověk poznal, že tam byl nějaký přechod použitý.

A pokud máte chuť se naučit ještě mnohem více, můžete se podívat na videokurz Lightroomu na www.lroom.cz.

Share

Mohlo by se vám líbit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.