Napravujeme příliš oranžovou pleť v Lightroomu

Napravujeme příliš oranžovou pleť v Lightroomu

Zlatá hodinka bývá nejlepším časem pro focení, a to včetně portrétů. Zejména u portrétů ale často bývá problém s příliš oranžovým světlem a tím pádem až nepřirozeně oranžovou pletí. V tomto návodu vám chci ukázat, jak snadno a rychle napravit takovou nepěkně oranžovou pleť.

Focení portrétů při západu slunce – to navnadí snad každého fotografa, který rád fotí lidi. Měkké teplé světlo přicházející ze strany (a ne shora jako ve dne) dokáže doslova divy. Je to právě toto neobvyklé světlo, které dělá fotky pořízené při západu slunce tak výjimečné. Někdy ale může být barva světla až extrémně teplá, tj. oranžová až červená. To na první pohled může vypadat úžasně, ale pokud fotíme po světle, výsledkem bude červená až oranžová pleť, což při výsledných úpravách nemusí vůbec vypadat přirozeně. Zejména pokud budeme takovou fotku víc upravovat a teplé tóny ještě více zvýrazníme. Za tu spoustu let, co fotím, jsem ale přišel na vcelku snadné řešení. Možností je více – pojďme se na ně podívat.

Poznámka: teplá barva slunečního světla vzniká tehdy, když světlo proudí skrz velkou vrstvu zemské atmosféry. V ní se nejvíce rozptýlí složka světla s malou vlnovou délku – to je ta, kterou očima vnímáme jako modrou (proto se nám obloha jeví jako modrá). Zůstane jen část světla s větší vlnovou délkou (oranžová a červená), která snadněji projde k pozorovateli.

Jak řešit příliš oranžovou pleť

Lightroom nám nabízí několik nástrojů, které lze použít pro umírnění příliš oranžové (až červené) pleti. Osobně nejčastěji používám posuvníky v HSL záložce. Ale nepředbíhejme…

Barevná teplota

Nejsnadnější variantou je celkové ochlazení fotky pomocí barevné teploty (to můžeme provést v záložce Basic). Prostě popotáhneme posuvník doleva o pár set stupňů kelvina. Problém je ale v tom, že pro náš účel to ne vždy funguje tak, jak bychom chtěli. Je totiž potřeba fotku značně ochladit, a tak například obloha začíná být příliš modrá. Navíc ne vždy chceme ochladit kompletně celou fotku. Tehdy je lepší zvolit selektivní úpravu, viz níže.

 165

 165-2-barevna-teplota

HSL záložka a její možnosti

V develop modulu nalezneme v pravé části záložku nazvanou HSL / Color / B&W. A právě posuvníky obsažené v této záložce nejčastěji používám pro nápravu příliš „teplé“ pleťovky. Konkrétněji řečeno ve volbě Saturation (Sytost) nastavuji červenou, oranžovou a žlutou do záporných hodnot. Jak moc? To záleží na konkrétní fotce, ale nejčastěji jsou to hodnoty od -5 do -25. Vřele doporučuji postupovat tak, že stáhnete nejen oranžovou, ale mírně i její sousední barvy. Tím se vyhnete nepřirozeným barevným přechodům právě v pleťových barvách.

 165

 165-3-hsl

Zde se můžete podívat na praktický příklad použití HSL posuvníků.

hslhsl-2

V případě potřeby můžete vyzkoušet oranžový posuvník i pro Luminance (Světlost). No a pokud se vám nebude líbit odstín pleti (bude například příliš „táhnout“ do žluta), můžete oranžovou (ale raději i lehce červenou i žlutou) posunout i v záložce Hue (odstín). Pokud by byla pleť příliš žlutá, posuňte Hue lehounce doleva. Ale opravdu zlehka, jelikož větší posuny Hue nikdy nevedou k dobrým výsledkům.

Tip: Pokud si nejste jistí, jakou barvu chcete desaturovat, můžete použít metodu „tažení myší“ přímo ve fotce. Stačí kliknout na nenápadnou ikonku kolečka vlevo nahoře (viz print obrazovky s červenou šipkou), najet křížkem do požadované barvy a tažením myši nahoru nebo dolů barvu upravit (můžete sledovat, že Lightroom mění polohy posuvníků za vás).

Camera Calibration

Další možností je desaturace červené v záložce Camera Calibration (je to ta poslední záložka v pravém panelu). Jednoduše stačí posouvat posuvník Saturation (Sytost) pro „Red Primary“ (červenou) a nechat jej tam, kde poskytuje nejlepší výsledek. Na stejném místě můžete posuvníkem Hue (Odstín) případně napravit příliš žlutou pleť (nebo všeobecně měnit odstín všech tří primárních barev). Zde jsou použité hodnoty z našeho příkladu:

calibration

 165

 165-4-camera-calibration

Křivky

krivkaPoslední a nejnáročnější volbou jsou křivky. Pomocí nich (záložka Tone Curve) se můžeme opět pokusit napravit příliš oranžovou pleť. Je to ale trochu složitější a osobně křivky pro tento účel příliš nepoužívám (spíš vůbec). Nicméně možné to je.

Stačí si v záložce Tone Curve otevřít červený kanál (Red) a ten v jeho pravé horní části velmi jemně posunout dolů – ale opravdu extra jemně, jinak vás čekají nepřirozené barevné posuny. O trochu snazší je využití intuitivního nástroje (stejně jako v HSL záložce), který je k dispozici i v křivkách. Stačí kliknout zase na ikonku malého kolečka a pak tažením myši nad konkrétní barvou ve fotce ovlivnit křivky.

Vpravo je použitý tvar červeného kanálu v křivkách.

 

 165

 165-1-krivky

Lokálně pomocí štětce

Poslední možností, která v praxi vcelku dobře funguje, je použití štětce pro lokální ochlazení pleti. Prakticky řečeno – aktivujeme štětec (v pravém panelu) a nastavíme mu o pár stovek K nižší barevnou teplotu. Poté takto nastaveným štětcem zamalujeme všechnu pleť, kterou chceme barevně ochladit. Jen pozor na přetahování. V tom nám může pomoci automatická maska (klávesová zkratka A), viz článek o Auto Masce a jejím použití v praxi.

Shrnutí a doporučení

Osobně se mi pro tento účel úprav nejvíce osvědčila záložka HSL / Color / B&W. V ní si můžete přesně vybrat, kterou barvu chcete jak ovlivnit. Snadno se používá a výsledky jsou dobré. Jde jen o to to nepřehnat a raději volit menší posuny, a to včetně „okolních“ barev, aby nevznikly nepřirozené barevné skoky v odstínech pleti.

 165

 165-2-barevna-teplota

 165-3-hsl

 165-4-camera-calibration

 165-1-krivky

Tip: Pokud si nebudete jistí, jak moc jste už teplé tony odbarvili, vždy si můžete vypnout zobrazení efektu každé jednotlivé záložky. Je na to speciální přepínač v levé části každého záhlaví záložky. Díky tomu si můžete udělat představu, jak moc jste už fotku ochladili oproti původnímu vzhledu. Vždy je lepší postupovat opatrně a porovnat ochlazenou verzi s verzí původní, abyste neztratili objektivitu a nezašli s úpravami například příliš daleko.

Share

Komentáře

  1. Tady mi pořád chybí nástroj který je v Nikon NX (Nikon Capture). Stačí kliknout do obrázku, nastavit rozsah a lokálně upravovat příslušnou barvu. Ať už je to pleťovka, obloha nebo cokoliv jiného. Třeba u oblohy se nemuselo řešit jestli tam zasahuje strom nebo cokoliv jiného. Prostě se upravovala pouze vybraná barva. To mi v LR chybí 🙁 Taky postrádám informaci o použití blesku při zobrazení informace u jednotlivých obrázků po stisku klávedy „I“. Některé informace se opakují v různých podobách (objektiv, ohnisková vzdálenost …) ale tato informace tam úplně chybí 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.